Proiectul de dezvoltare instituţională, pentru perioada 2019-2023, al Scolii Gimnaziale Nr.1 Urdari, jud. Gorj are la bază o analiză complexă a mediului extern al şcolii şi rezultatele evaluării interne, realizate în perioada martie-august 2019.
Analiza mediului extern, a condiţiilor economico-sociale şi culturale evidenţiază anumite aspecte relevante menţionate în documentele de politică locală, precum şi cadrul legislativ actual din domeniul educaţiei formale din România.
Analiza mediului intern valorifică punctele tari şi slabe identificate la nivelul celor 43 de indicatori stipulaţi în Legea nr. 87/2007 şi în documentele subsecvente acesteia.
Prezentul document de politică educaţională a şcolii, prin direcţiile de acţiune, prin obiectivele şi acţiunile propuse urmăreşte eliminarea/diminuarea punctelor slabe identificate şi a riscurilor/ameninţărilor determinate de mediul extern şi evidenţiază „zonele” în care organizaţia noastră poate acţiona, utilizând resursele strategice pe care le deţine, pentru a valorifica oportunităţile oferite de mediul extern în scopul creşterii calităţii serviciilor educaţionale şi a gradului de satisfacţie a beneficiarilor şcolii, pentru îmbunătăţirea imaginii instituţiei în cadrul comunităţii locale şi educaţionale.
Proiectul este fezabil, deoarece şcoala dispune de resurse strategice importante: resurse materiale numeroase şi de calitate, resurse financiare extrabugetare şi resurse umane bine pregătite profesional şi cu disponibilitate pentru a acţiona în vederea îmbunătăţirii activităţii şcolii.
Proiectul este necesar, deoarece el este cel mai important reper de acţiune al şcolii, oferind, totodată, atât membrilor organizaţiei şi beneficiarilor noştri, cât şi potenţialilor parteneri o imagine complexă şi corectă a politicii şcolii. De asemenea, el poate fi premisa cea mai importantă în asigurarea coerenţei în acţiunea educaţională. Proiectul poate fi „garanţia” şcolii, elementul de credibilitate a instituţiei în relaţiile interinstituţionale.
Proiectul este oportun atât pentru instituţia/organizaţia noastră, cât şi pentru beneficiarii serviciilor educaţionale oferite de şcoală, deoarece, prin toate acţiunile propuse se urmăreşte creşterea calităţii activităţii şcolare, implicit, îmbunătăţirea performanţelor în învăţare ale elevilor noştri şi, indirect, asigurarea unei inserţii socio-profesionale optime.
În concluzie, putem afirma că acest proiect este un document strategic privind dezvoltarea durabilă şi integrată, pe termen mediu, a instituţiei noastre, Conceptul asigură un cadru de fundamentare a dezvoltării şcolii, în conexiune cu evoluţiile din spaţiul educaţional românesc. Nota specifică o reprezintă apelul la o viziune integratoare a acţiunilor de dezvoltare, în care se propun soluţii ce izvorăsc din nevoile şi caracteristicile organizaţiei noastre.